Bilmeyişin Lütfu
Arbil Çelen Yuca
Atölye İçeriği
Delfi Tapınağı’nın kapısında “Kendini Bil” yazar. Yaşananı, herkes kendi hazır olduğu yerden kendine katar. Yol, aslında bizi ancak bize ulaştırabilmeye adımlanır. Masalın görünenin ardına açılan kapısında, bilmeyişin lütfu ve yaradılışın bizden yana oluşunun desteğiyle yeni bir yola çıkıyoruz.
Adana’da 3 kardeşin en büyüğü olarak doğdu. Adana Anadolu Lisesi'nin ardından Mimar Sinan Üniversitesi’nde Şehircilik eğitimi aldı. "Küçükken ben de her çocuk kadar anlatıcıydım." diyen Arbil, cümlelerine şöyle devam ediyor; "Annemin şiirli cümlelerine, babamın sokak hikayeleri eklenirdi. Türkülere, Fransız şansonları karışırdı. Çok seyahat ederdik, yolda radyo çekmezdi ve babam bana ‘’haydi bir şarkı söyle’’ derdi. Livaneli repertuarım o zamanlardandır. Zamanla hiç susturulmadığım için anlatmak bende huy oldu."
1990'da Levent Kırca-Oya Başar tiyatrosunun bir parçası oldu, dans etti, şarkılar söyledi. 200 oyun boyunca dünyayı perdenin önünden izledi. 1994’te radyolar özelleşti, ulusal radyolarda Kayıp Lunapark ile anlatıcılık serüveni başladı. Kelebekler Vadisi sit alanı olsun diye 2 sene boyunca imza topladı. Ardından Nükhet Duru’ya vokal yapmak için yollara düştü.
2012'de Yazı Evi’ndeki sırdaş masada Yeşim Cimcöz’ün rehberliğiyle yazdıklarını anlatırken dünyaya onun gibi bakanlarla buluşmaya başladı.
2013’ten beri kişiye özel masallar yazıyor. Masallarda bir şehir nasıl planlanıyorsa, ögeleri o şekilde yerleştiriyor. Şehircilikte hikâye mekanla akarken; masalda zaman, mekân gibi bize hizmet etmek için yaratılıyor. Hikâye anlatıcılığının kullandığı simgesel dil engelleri, günlük anlatıma kıyasla kabulü kolay hale getiriyor.
Son yıllarda sanatın herkes için bir ifade şekli olması için arayışta olan Arbil bu yolda, Kurtlarla Koşan Kadınlar'ın yazarı Dr. Clarissa Pinkola Estes ile Colorado'da Art As A Sacred Act çalışmasına katıldı.
Herkesin anlatacağı, şarkılar söyleyip, dans edebileceği bir dünya için çalışmalarına devam ediyor.
Atölye İçeriği
1
Abonelere özel
İskelet Kadın
"Hiçbir şey sadece göründüğü gibi değildir. Her masal görünenin ardına bakabilme davetidir." Clarissa Pinkola Estes in Kurtlarla Koşan Kadınlar kitabı yüzlerce yıldır anlatılmayı bekleyen kolektif bilincin öğretilerine derin bir bakıştır. 2019 yılında büyükanne Estes ile Art As A Sacred Act buluşmasında çalışmış Arbil Çelen Yuca, dişilin en kıdemli ortağının eril oluşunu anlatan İskelet Kadın masalı kolaylaştırıcılığında, görüneni bildiğimiz üzerinden yorumlamadığımızda sahip olacağımız hediyeleri ‘’Başka Bir Hikaye Mümkün’’ sorularına içsel cevaplarınızla hatırlatıyor.
2
Abonelere özel
Anka Kuşu
"Hiçbir şey sadece duyulduğu gibi değildir. Delfi Tapınağının kapısında Kendini Bil yazar, orada yazanı herkes kendi hazır olduğu yerden duyar. Yol aslında bizi ancak bize ulaştırabilmeye adımlanmaktadır, bu yüzden işittiğimizde bize özeldir." Tasavvuf ehli Feriddun Attar’da Mantıkul Tayr aslında müridin de mürşidin de insanın kendisi olduğunu anlatan kitabıdır. Simurg’un pek çok izdüşümü kadim öğretilerde bu bilge hali bize hatırlatır. ‘’Bilmeyişin Lütfu’’ akışında ikinci masalımız; bir Horasan masalı olan ‘’Üç Nar’’. Anka ile bir oluş halini ve insan olmanın hikmetini ‘’Başka Bir Hikâye Mümkün’’ yöntemi ile deneyimleyeceğiz.
3
Abonelere özel
Ahlı Sema
"Her şey sadece konuşarak anlatılmaz! Sustuğunda var oluşunu destekleyen kutsal alanın seninle konuşmasına izin vermek, bilme halinde alanı şartlamadan deneyimlemek bütüne şifadır!" Mekan algımız beden algımız gibi geliştiğinde bir sokağın, gökyüzünün, geçtiğimiz köprünün dili bizimle eşleşir, bize konuşur. Bu sohbet için bizim insan dilini biraz susturmamız gerekir! Arbil Çelen Yuca’nın 9 masallık kişiye özel yazdığı masallardan oluşan Uyanış Masalları kitabından bu bölümdeki kolaylaştırıcı masalımız. Aah’lı Sema masalının bir bölümünü ‘’Başka Bir Hikaye Mümkün’’ yöntemi ile deneyimleyeceğiz.